Voor- en nadelen van dropshippen vanuit Azië

Dropshippen is een vorm van ondernemen waarbij producten na aankoop door de consument rechtstreeks vanaf een groothandelaar of fabrikant verscheept worden. De dropshipper is hierbij de tussenpersoon, die de bestelling ontvangt en doorstuurt naar de uiteindelijke leverancier.

Dropshippen wint sterk aan populariteit onder internetondernemers en met goede reden: het heeft tal van voordelen ten opzichte van affiliate marketing of het klassieke retailermodel. Tegelijkertijd zijn er ook enkele nadelen aan dropshippen, met name wanneer de leverancier zich op grote afstand bevindt. Omdat veel ondernemers dropshippen vanuit Azië, is dit voor velen een relevant probleem.

Waarom dropshipping voor velen voordelig is

Dropshippen is een vorm van verkopen waarbij er bijzonder weinig risico bestaat. Dit geldt ook voor het iets bekendere affiliate marketing, maar bij dropshippen ligt de marge bovendien vrij hoog. Waar men bij affiliate marketing enkel een order doorstuurt naar een leverancier en nooit zelf een product beheert, is dit bij dropshipping wel zo (op papier).

Dropshippen: retailer, maar dan anders

Bij dropshipping is de dropshipper juridisch gezien de retailer. Het verschil met een klassieke webwinkel is dat iemand die dropshipt zelf geen voorraad heeft en de producten zelfs nooit in handen heeft.

Doet een consument een aankoop bij de dropshipper, dan bestelt de dropshipper het product vervolgens bij de leverancier. Anders dan een affiliate marketeer, die simpelweg een percentage van de verkoopprijs ontvangt, betaalt de dropshipper hier wel voor. Dit is meestal een inkoop- of fabrieksprijs plus een commissie voor de leverancier.

De leverancier levert het product direct aan de consument, maar meestal onder de naam van de dropshipper. Hierdoor is de leverancier compleet onzichtbaar voor de consument: deze ziet enkel de naam van de dropshipper.

Altijd positieve cashflow

Hoewel een dropshipper in tegenstelling tot een affiliate marketeer, dus wel betaalt voor een product, doet hij of zij dit pas nadat de consument betaald heeft voor het product. In de praktijk betekent dit dus dat er nooit een negatieve cashflow zou moeten zijn: de consument betaalt bedrag € xx.xx voor het product en de dropshipper betaalt een lager bedrag aan de leverancier voor hetzelfde product.

Op deze manier is dropshipping in theorie vrij risicoloos, hoewel veel ondernemers actief adverteren en hier veel geld aan uitgeven voordat er inkomsten zijn.

Nadelen van dropshipping

Het lijkt op deze manier bijzonder lucratief om te dropshippen en dat kan het ook zijn, maar er zijn ook complicerende factoren aan deze vorm van ondernemen.

Advertentiekosten

Veel ondernemers steken actief geld in advertenties op Facebook of Google. Hoewel dit de winst enorm kan stuwen, is het maken van de juiste advertentie, gericht op juiste publiek op het juiste moment een kunst op zich. Gaat dit niet goed, dan zijn grote verliezen op korte termijn mogelijk.

Een dropshipper vinden

Het is over het algemeen vrij lastig om een goede leverancier voor dropshippen te vinden in de gewenste niche. Fabrikanten en groothandelaars staan erom bekend niet het meest vindbaar te zijn en bovendien niet altijd open te staan voor dropshipping.

Ergens is dit logisch, want anders zouden alle consumenten ook gebruik maken van deze partijen, gezien ze goedkoper zijn dan retailers. De toegevoegde waarde van de dropshipper is dat producten die wellicht moeilijk verkrijgbaar zijn (in het algemeen of voor een bepaalde prijs) zichtbaar worden gemaakt voor een groter publiek. Dit bewerkstelligen kan echter erg pittig zijn.

Aansprakelijkheid

Juridisch gezien is een dropshipper de verkoper. De dropshipper koopt het product en laat het direct verschepen naar de consument. Voor de consument is de dropshipper in principe de enige zichtbare partij en dus ook het aanspreekpunt. Dit vraagt dan ook om een klantenservice die klanten goed kan helpen. Dropshipping vergt daarom een meer professionele vorm van ondernemen dan affiliate marketing, waarbij vrijwel alles nog in handen is van de leverancier.

Ook is de dropshipper de partij die een retour ontvangt. Tenzij de fabrikant dit product terugneemt, is dit vaak een bron voor verlies. Ook moet er rekening gehouden worden met vereiste opslagruimte bij retours.

Wijze en duur van verscheping

Het verschepen van het product ligt in handen van de leverancier, maar de dropshipper wordt hierop aangesproken. Een leverancier die regelmatig verkeerd verscheept kan op deze wijze de reputatie van een dropshipper ernstig aantasten. Aziatische dropshipleveranciers staan er bekend om fouten te maken. Ook op dit punt is het dus belangrijk om erg goed naar de juiste leverancier te zoeken.

Tenslotte is ook de leverduur bij dropshipping over het algemeen net wat langer dan bij een gemiddelde webshop met eigen voorraad. Zeker wanneer er vanuit Azië verscheept wordt, kan dit enkele weken duren. Niet alle klanten zitten hierop te wachten. Bij dropshipping binnen Nederland is soms wel levering binnen 24 uur mogelijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation